MATERIÁLY NA STIAHNUTIE :

materiály sú stiahnuté z internetu, nie som ich autorom

Grafomotorika

GRAFOMOTORIKA zahŕňa úroveň motorickej (pohybovej) spôsobilosti pre grafický výraz, písanie, obresľovanie, kreslenie, rysovanie. Zvládnutie grafomotorických činností je potrebné pre deti pred nástupom do prvej triedy. Grafomotorické zručnosti sú jedným z kritérií pri posudzovaní školskej zrelosti dieťaťa.

MOŽNOSTI PRE ROZVOJ GRAFOMOTORIKY
- modelovanie (plastelína, cesto)
- navliekanie (korálky, cestoviny, atď.)
- prekladanie malých predmetov tromi prstami (plnenie do fliaš, kelímkov)
- lepenie (napr. robenie malých guličiek z papiera a potom ich lepíte a vytvárate mozaiku)
- skladanie papiera
- práca so štipcami
- hádzanie predmetov na cieľ
- solenie - používame tri prsty - vytváranie obrázkov

Labyrinty , bludiská -

  • - výborný tréning na priestorovú predstavivosť 

Bludisko a labyrint nie je to isté. Jeden neoverený zdroj uvádza, že labyrint má práve jednu cestu k cieľu, ktorá sa nerozvetvuje, nevytvára slučky ani slepé chodby. Pri ceste labyrintom pracuje najmä pravá mozgová hemisféra, využíva intuíciu, predstavivosť a kreativitu. Bludisko má veľa neprehľadných, rozvetvených a slepých chodieb. Používame ľavú hemisféru, logické, sekvenčné a analytické myslenie. 

Tiene

Priraď správne tiene k obrázkom,  rozvoj pozornosti a sústredenosti

Počítame

Matematika je neodmysliteľnou súčasťou každodenného života. Už v materskej škole je nepochybne dôležitá matematická spôsobilosť.  Deti už v predškolskom veku rozvíjajú svoje matematické myslenie. Vďaka rôznym aktivitám a situáciám z bežného života sa stretávajú s množstvom a počtami, ktorým dokážu porozumieť. Mnohí matematici tvrdia, že je potrebné podporovať rozvoj matematického myslenia už v predškolskom veku vo väčšej miere. Deti sa môžu zábavnou formou zoznamovať so základnými číslami a matematickými pojmami, rozvíjať svoje logické myslenie a trénovať pozornosť. 

Básničky, výslovnosť

Reč je jedným zo spôsobov, akým sa prejavujeme a pokúšame sa prežiť v sociálnom prostredí.  Reč veľmi úzko súvisí aj s myslením. Ako učiteľka v materskej škole si všímam, že počet detí s narušenou komunikačnou schopnosťou stále narastá. Pritom jednou zo základných požiadaviek na budúcich prváčikov je aj bezchybná výslovnosť. 

Príklady kreslenia a použitia logopedickej riekanky

Kreslenie kruhov s riekankou: "Čári-mári, nakreslím si krúžok malý."

Kreslenie zvislých čiar s riekankou: "Prší, prší, to je vody, nebojme sa nepohody."

Kreslenie vodorovných čiar s riekankou: "Tu je jedna cestička, ide po nej mamička."

Kreslenie oblúkov: "Tu je jeden kopec, ide po ňom otec."

Kreslenie vlniek: "Žblnky, vlnky, žblnky, vlnky, plávame si ako člnky."


Logogymnastika so zameraním na hlásku R

Krá krá krá         

Pri hrade je stará brána, kráka na nej čierna vrana,
vrana kričí krá, krá, krák,
letí k hradu čierny mrak.
Mrak sa rúti nad bránou,
je to kŕdeľ havranov.

                                                               Veverička v kríčku

                                                                              Veverička hop do kríčka. Zľakla sa jej jašterička.

   Jašterička šuch do trávy. - Kto to straší? Zajko vraví.

Skočil zajko medzi kríčky, srnkám zahnal sladké sníčky.



Vrana                                                              
Letí vrana ukrákaná,
hľadá svojho kapitána:
"Kdeže je ten kapitán,
čo sa bojí čiernych vrán?"
"Nebojí sa milá vranka,
veď ty nie si kapitánka!"
Salutuje vrana hneď:
"To je správna odpoveď!"

Básnička O čarovnom rúšku    (Ako deťom (a rodičom) vysvetliť nosenie rúška)

Dve gumičky za ušká, noštek, ústa do rúška.
Mám zakrytú pusinku, stále vidím maminku.
Usmieva sa očami, svet sfarebnel rúškami.

Keď kráčame spoločne, môžem dýchať bezpečne.
Noštek mám vždy schovaný, usmievam sa očami.
Všetky deti, dospelí, rúškami opekneli.

Robia to pre babičku, dedka, tetu sestričku.
Rúškom druhých chránime, veď sa predsa ľúbime



Pieseň JAR

(spieva sa na nápev Maličká som)   
Jar k nám prišla, slnko svieti,
tešíme sa na ňu, milé deti.
Kvietok kvitne, vtáčik spieva,
príroda sa opäť zobudila.


Hláska P

Popletený pavúčik:

Kedy sa to naučí?

Pletie siete v papuči.

Pletie piate cez deviate.

Ja sa asi popučím!

------------------------------

Ide pavúk po písanke,

Na písmenká stúpa Anke.

Ide pavúk svetom,

pletie hlavy deťom.

D. Hevier ( upravené)

------------------------------

Popadali oblaky,

popadali do mláky.

Keby som mal veľkú sieť,

jeden by som chytil hneď.

(J.Navrátil)

Hláska B

Bubnujeme na bubon,

poďte deti, poďte von.

Bubnujeme bum, bum, bom,

budeme mať nový dom.

A kto s nami nepôjde,

ten v ňom bývať nebude.

(F.Kábele)

Hláska M

Malinké medvieďa

z medu si ujedá.

Medvieďa malinké,

túli sa k maminke.

(J.Sabol-upravené)

Hláska F

Fujavica, fujavica,

líca štípu, pália líca.

Snehuliak sa smeje,

jemu zima nie je.

(R.Dobiáš-upravené)

------------------------------

Fiú, fiú, fiú, zimný fujak fúka,

kto sa sa bojí fujavice,

nech zostane dnuká.

Fiú, fiú, fiú, zimný fujak fúka.

Nafúkala fujavica snehu ako múka.

Hláska N

Eniki, beniki, kliki bé,

abo, fobo, domine.

Nono, nana, num,

aja baja bum.

------------------------------

En ten tíny,

Kde sú mlyny?

Ja som mlyny nevidel.

Ja som videl Nelu,

mlela za odmenu.

Hláska J

Jojká zajko ojojoj,

zjedol som aj obed tvoj.

Keď si zjedol obed môj,

neplač potom ojojoj.

Hláska K

Klipi, klapi, klapi-klop,

klope dáždik na oblok.

Poleje nám kvietky,

kvitnúť budú všetky.

(M. Benčaťová)

------------------------------

Kujem, kujem podkovičku,

koníkovi na nožičku,

kujem, kujem vesele,

zo železa z ocele.

------------------------------

Kukulienka kde si bola,

keď tá tuhá zima bola.

Hajaja kukuku,

sedela som na buku.

© 2020 Škôlkar , Edita a Miška , ZŠ sMŠ Hurbanova, Martin https://skolkar.cms.webnode.sk/
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky